Pyydä tarjous kuljetuksellesi!

Case DEFLOG: Avustustoimintaa maanjäristysalueelle 24 tunnissa

6.2.2023 aamuyöllä 7,8 Richterin maanjäristys ravisteli maata Kaakkois-Turkissa ja Syyriassa. Alkujäristyksen jälkeen seurasi useita jälkijäristyksiä, jotka aiheuttivat tuhoa. Alkoi kilpajuoksu aikaa vastaan avun saamiseksi katastrofialueelle. Tällaisessa kriisitilanteessa jokainen hetki on tärkeä, ja avun nopea toimittaminen alueelle on elämän ja kuoleman kysymys. Humanitaarisen kriisin laajuus oli valtava.

Operaation avustustoimet käynnistettiin saman vuorokauden aikana

Jetlogistics sai pyynnön avustaa Viron pelastusoperaatiota samana aamuna järistyksen jälkeen ja aloitti järjestelyt välittömästi. Jetlogisticsin Viron tiimi otti yhteyttä Suomen tiimiin, ja yhdessä Eurofliten kanssa he onnistuivat toteuttamaan operaation nopeasti. Vuorokauden sisällä sekä pelastushenkilöstö että varusteet olivat jo matkalla kohti katastrofialuetta. Euroflite hankki lentokoneen operaatiota varten, ja Suomen tiimi auttoi saamaan kaiken valmiiksi ja varmisti, että mm. rahtilavoja oli riittävästi saatavilla.

  • Ensimmäinen pyyntö tuli 6.2.2023 klo 10
  • Viron pelastustiimi sai luvan operaatiolle 6.2. klo 17
  • Ensimmäinen rahti saapui terminaaliin 6.2. klo 23
  • Tallinna-Adana -lento oli jo matkalla tiistaina 7.2.

Haasteet kiireellisessä katastrofiavustusoperaatiossa

Aikapaine luonnonkatastrofitilanteessa on valtava. Nopea humanitaarinen apu on ratkaisevan tärkeää, jotta loukkaantuneille päästään toimittamaan lääkintätarvikkeita ja voidaan pelastaa henkiä. Etsintätoimet on myös aloitettava mahdollisimman pian.

Rajoitettu infrastruktuuri ja kaoottiset olosuhteet katastrofialueella tuovat yleensä lisähaasteita operaatioon. Tässä tapauksessa alueen siviililentokenttä oli pahasti ruuhkautunut eikä voinut palvella avustuslentoja, joten lento joutui laskeutumaan läheiselle Adanan sotilaslentokentälle. Lisäksi maanjäristys oli vaurioittanut alueen tiestöä merkittävästi, ja pelastajilta kului 12 tuntia ajaa 160 km matka lentokentältä pelastuspaikalle.

Näin monimutkaisissa operaatioissa on usein myös muita odottamattomia haasteita. Tässä operaatioissa ei ollut tarpeeksi tarvittavaa rahtivälineistöä lähtölentokentällä. ”Ammattitaitoinen tiimimme Suomessa auttoi paljon. Tehtävän kiireellisyyden lisäksi haasteena oli, että Virossa sijaitsevalla lentokentällä ei ollut tarvittavia rahtilavoja avustustarvikkeiden lastaamiseen. Jetlogisticsin Suomen tiimi keräsi tarvittavat rahtilavat Suomesta ja toimitti ne Tallinnan lentokentälle lastausta varten”, kertoo Reelika Mõttus, Jetlogisticsin puolustus- ja hallintosektorin päällikkö Baltian maissa.

DEFLOG konsepti ratkaisuna

DEFLOG on Jetlogisticsin palvelukonsepti, jossa yhdistyvät Wihuri Aviationin kolmen liiketoimintayksikön parhaat ominaisuudet. Wihuri Aviationin liiketoimintayksiköillä (Jetlogistics, Euroflite ja Jetflite) on pitkällistä kokemusta kriisiolosuhteissa toimimisesta poliittisesti ja maantieteellisesti haastavissa kohteissa ja ne toteuttavat yhteistyönä vuosittain kymmeniä erilaisia avustuslentoja. Operaatiot koostuvat usein joukkojen siirroista sekä pelastus-, evakuointi- ja ambulanssilentoista.

”Vahvuutemme on organisaatiomme rakenne. Voimme reagoida nopeasti sekä ihmisten että materiaalien kuljetustarpeisiin. Euroflite hoitaa ihmisten kuljetuksen, Jetflite tarjoaa esimerkiksi ambulanssilentoja ja Jetlogistics huolehtii rahdin oikeaoppisesta eteenpäin lähettämisestä ja pakkaamisesta”, sanoo Jetfliten myyntijohtaja Jan Lindholm.

Tässä tapauksessa Eurofliten rooli oli hankkia lentokone tähän avustusoperaatioon. Käytetty A330-kone vuokrattiin eurooppalaiselta lentoyhtiöltä. A330:n rahtitilaan mahtui riittävästi tavaraa tarpeiden täyttämiseksi. Jetlogistics hoiti operaation kokonaislogistiikan sekä materiaalin eteenpäin lähettämisen ja pakkaamisen oikealla tavalla. Tämä on tarpeen, jotta rahti voidaan kuljettaa ilmateitse kansainvälisten rahtisääntöjen mukaisesti.

Yhteensä noin 12 tonnia pelastusvälineitä ja 35 henkilöä lähetettiin Virosta katastrofialueelle. Samaan aikaan Jetlogistics ja Euroflite valmistelivat Suomessa samankaltaisen avustuslennon vastaavalla lähestymistavalla.