Projektilaivaus: Jetlogisticsin yhteistyö Rauma Marine Constructionin (RMC) kanssa
Projektirahti vaatii erikoisosaamista
Projektirahti tarkoittaa suurten, raskaiden, arvokkaiden tai kriittisten laitteiden kuljetusta. Projektilaivaus temiä käytetään silloin, tällaisia erikoiskuljetuksia kuljetetaan meriteitse. Tämän tyyppiset projektit edellyttävät usein erityisosaamista: tarkkuutta, koordinointia ja ymmärrystä lastin erityispiirteistä.
Projektirahdissa asiantuntemus ja kokemus ovat korvaamattomia
Saadaksemme syvällisempiä näkemyksiä projektilaivausten haasteista ja Rauma Marine Constructionin projektista, istuimme alas Marko Mäkelän kanssa. Marko on kokenut projektimyynnin ammattilainen Jetlogisticsilla ja hänen syvällinen asiantuntemuksensa yhdistettynä käytännön kokemukseen tarjoaa ainutlaatuisen näkökulman projektilaivauksen haasteisiin ja ratkaisuihin.
Marko on vetänyt useita logistiikkaprojekteja, ja ymmärtää suurten ja kriittisten tavaroiden kuljettamisen nyanssit. Hänen vuosien aikana koordinoimansa projektikuljetukset tarjoavat hyvän näkökulman projektikuljetusten konseptien ja RMC-projektin erityishaasteiden pariin. Markon asiantuntemuksen avulla pääsemme mielenkiintoisella tavalla tutustumaan RMC-projektissa tehtyihin päätöksiin ja valintoihin.
Rauma Marine Constructions (RMC) projekti
RMC on vuonna 2014 perustettu suomalainen laivanrakennusyritys. He ovat luoneet oman osaamisensa erityisesti haastavissa meriolosuhteissa toimivien alusten rakentamisen ympärille. RMC:n portfolioon kuuluvat mm. monikäyttöiset jäänmurtajat, lautat ja sotalaivat. Jokainen RMC:n rakentama laiva on osoitus sitoutumisesta laatuun, innovaatioon ja sopeutumiskykyyn.
Keväällä 2023 Jetlogistics aloitti yhteistyön RMC:n kanssa merkittävässä projektissa. Tehtävänä oli kuljettaa laivan lohkoja ja muita olennaisia laivanrakennusmateriaaleja Gdyniasta, Puolasta, useisiin kohteisiin, mukaan lukien Tallinna, Helsinki, Hanko ja Stralsund. Joskus projektikuljetukset ovat suoraviivaisia ja selkeitä, mutta tämä projekti oli kokonaisuutena monimutkaisempi, ja Jetlogisticsin tiimillä sekä Markolla oli myös konsultoiva rooli projektissa. Asiakas halusi järkevän ja kustannustehokkaan tavan toteuttaa kuljetus. Lasti oli monipuolinen, ulottuen suurista laivan lohkoista pienempiin, mutta yhtä tärkeisiin laivan osiin. Tällaiset kuljetukset ovat haastavia niiden koon, painon, ja valtavan tilavuuden takia. Lisäksi vahinkojen välttämiseksi lastia on käsiteltävä hyvin huolelisesti ja tarkasti.
Projekti toteutettiin neljällä eri aluksella, ja se kesti yhteensä 2,5 kuukautta suunnittelu- ja toteutusvaiheineen. Varsinainen kuljetusvaihe sujuu melko nopeasti laivoilla ja proomuilla lastauksen jälkeen. Tässä projektissa pisin laivamatka kesti noin 2-2,5 päivää, mutta pisin lastaus kesti neljä päivää. Lastattavaa ja järjesteltävää materiaalia oli yksinkertaisesti niin paljon, jopa 6000 pakettia yhdessä lastissa.
Projektikuljetusten erityishaasteet
Projektikuljetuksissa ajoitus on ensiarvoisen tärkeää. Erityisesti suurten nostojen, kuten monikerroksisten rakennusten kokoisten lohkojen, kohdalla projektin orkestraatio muuttuu palapeliksi. On tärkeää varmistaa, että nosturit, laivat ja telakat toimivat yhteen ja juoksutus etenee sujuvasti. Mikä tahansa virhelaskelma tässä koordinoinnissa voi johtaa merkittäviin taloudellisiin seurauksiin. Aina ei ole mahdollista suunnitella siirtoja kymmenen tuntia etukäteen, joskus jopa kymmenen minuuttia on pitkä aikaväli. Siksi on välttämätöntä, että paikan päällä on osaava henkilö tekemässä päätöksiä.
Jopa huonot asiat ja ongelmat on tuotava asiakkaan tietoon. Olipa kyseessä sitten laivan moottorin rikkoutuminen tai aikatauluongelmat telakalla. Pääasia on, että asiakas tietää, mitä tapahtuu ja että parasta mahdollista lopputulosta tavoitellaan.
Marko Mäkelä, Jetlogistics
Laiva vuokrataan ajanjaksolle, mutta laivaa ei voi varata etukäteen varmasti saapumaan juuri jonain tiettynä päivänä. Saapumisen aikaikkuna voi aluksi olla kymmenen päivää, ja projektin h-hetken lähestyessä ikkuna kapenee muutamaan tuntiin. Laivojen, nosturien ym. aikataulujen säätäminen asettaakin merkittävimmän taloudellisen riskin projektille. Esimerkiksi suuren nosturin tai laivan viivästyminen parilla päivällä voi nopeasti kasvattaa projektikustannuksia kymmenillä tuhansilla. Tämä korostaa jälleen osaavan koordinaation merkitystä projektissa, jossa kallein elementti määrittää tahdin.
Myös sää voi vaikuttaa projektilaivauksiin. Erityisesti tuuliolosuhteet voivat vaikuttaa nostotoimintoihin. Kun käsitellään raskaita nostureita ja korkeita laivoja, lastin heiluminen tai värähtely voi johtaa suuriin ongelmiin. Vaikka nosturit saattavat kestää heilumisen, lastin sijoittaminen laivan ruumaan muuttuu haastavaksi. Lumi tai sade ei yleensä haittaa toimintaa, mutta tietyt tuulensuunnat voivat estää laiturille saapumisen tai lähdön. Esimerkiksi proomukuljetuksissa voidaan olla erittäin alttiita vaihteleville sääolosuhteille.
Jetlogisticsin asiantuntemus projektikuljetuksissa
Jetlogisticsin kokenut tiimi varmistaa, että jokainen projektin vaihe toteutetaan tarkasti. Esimerkiksi RMC-projekti onnistui niin hyvin huolellisen suunnittelun, nopean päätöksentekokyvyn, ja vahvan paikan päällä tapahtuvan koordinoinnin ansiosta. Haastavissa projektikuljetuksissa Jetlogisticsin ennakoiva ja konsultoiva lähestymistapa varmistaa, että potentiaaliset ongelmat käsitellään ennen kuin ne edes ilmenevät. Kuten Marko Mäkelä totesi: “Jopa huonot asiat ja ongelmat on tuotava asiakkaan tietoon. Olipa kyseessä sitten laivan moottorin rikkoutuminen tai aikatauluongelmat telakalla. Pääasia on, että asiakas tietää, mitä tapahtuu ja että parasta mahdollista lopputulosta tavoitellaan.”
Tämä RMC-projekti on yksi esimerkki monista Jetlogisticsin projektikuljetuksista. Yhteistyö RMC:n kanssa johti olennaisten laivakomponenttien onnistuneeseen kuljetukseen ja tiimi osoitti jälleen rautaisen ammattitaitonsa ja kyvyn hallita projektikuljetuksia tarkkuudella ja asiantuntemuksella. Tarvetta projektikuljetukselle? Ota yhteyttä, niin hoidetaan kuljetukset kuntoon.